본문내용 바로가기

자료실

《자연에 대한 공상적 시나리오》 작품 설명_#27. 이미지연구공동체 반짝 Image Research Community Banzzak

부서명
학예연구실
전화번호
051-220-7400
작성자
전진이
작성일
2023-08-17
조회수
633
내용

#27. 이미지연구공동체 반짝 Image Research Community Banzzak

 

이미지연구공동체 반짝(2017- )은 동시대 이미지의 정치성을 고민하는 비평 연구자 콜렉티브로기후위기시대 제도적 미술 너머 생산되는 이미지의 정치성생태현상학을 오가며 급진적 환경 운동과 이미지의 관계를 다룬다.

  고흐(Vincent van Gogh, 1853-1890)의 해바라기(1888)에 토마토 수프를 던진 행위모네(Claude Monet, 1840-1926)의 건초더미(1884)에 으깬 감자 수프를 끼얹은 행동 등 미술관에서 환경운동가들이 벌인 사건에서 출발하는 해바라기 토마토 감자 수프(2023) 는 위 사건을 지시하는 제목이자 급습’, ‘기습의 의미(“swoop”와 “soup” 두 단어의 발음 유사성에서 착안동시에 지칭한다정치적 기능을 상실한 듯 보이는 인식 불가능한 벽보 설치물과 세 편의 원고수집한 각종 이미지를 엮어 출간한 웹 퍼블리싱 작업으로 구체화되는 이 프로젝트는 반달리즘과 같은 급진적 운동상황주의 전술생태학적 사유에 관한 다양한 이미지를 분석하며수용자들의 정치적 태도 및 그로부터 도출되는 이미지의 혁명성을 모색한다

  예술 작품을 파괴하려는 행위에는 근본적으로 예술과 삶 중 어떤 것이 더 중요한가라는 질문이 잠재되어 있다이 프로젝트는 우리에게 진정으로 요구되는 급진적 행위가 어떤 방향성을 취해야 할지를 재고하게 하고동시대 미술관에서 공동 투쟁은 지속가능할 수 있는가를 진단해 보는 계기를 제공한다.

 

Image Research Community Banzzak (2017- ) examine the politics of contemporary images. The collective delve into the relationship between radical environmental movements and images, covering politics, ecology, and the phenomenology of images produced outside of the boundaries of institutional art in the era of climate crisis.

  Sunflower Tomato Potato Swoop (2023) was inspired by incidents of environmental activism in museums, such as tomato soup being thrown at Van Gogh (1853-1890)‘s Sunflowers (1888) or mashed potato at Monet (1840-1926)’s Les Meules (1884). The title of the work references such incidents, with the word “swoop”- meaning “raid” or “ambush” - also a pun alluding to its similarity when pronounced in Korean to the word “soup.” The project includes a web published work that features a combination of seemingly politically ineffective, illegible wall posters with three written essays and a variety of images. The work analyzes various images related to radical acts such as vandalism, as well as situationist strategies and ecological philosophy, and explores the political attitudes and radicalism of the participants.

  Fundamentally, the act of attempting to destroy an artwork poses the question of which is more important, art or life. This work prompts us to contemplate the direction that truly necessary radical action should take and offers an opportunity to assess whether collective action in contemporary museums should continue.