본문내용 바로가기

자료실

《자연에 대한 공상적 시나리오》 작품 설명_#16. 정철교 Jeong Chulkyo

부서명
학예연구실
전화번호
051-220-7400
작성자
전진이
작성일
2023-08-17
조회수
647
내용

#16. 정철교 Jeong Chulkyo

 

정철교(1953- )는 2010년 신고리 원자력발전소가 있는 울산 서생으로 이주한 후후쿠시마 원전 사고 등을 계기로 원자력발전소 문제에 관심을 가지며 지역 풍경을 기록하는 작업을 지속해오고 있다또한 그는 우리 사회에 가장 적합한 대안 에너지라 각광받고 있는 원자력이라는 이미지에 은폐된 핵 발전의 허상을 폭로하고 원자력발전소 가동과 건설 중단을 촉구하는 예술가 탈핵 운동 핵몽의 일원으로 활동하기도 했다.

  〈일광 칠암 전원마을(2017), 서생배꽃 필 무렵 (2016), 고구마 밭(2020)은 신고리 원자력발전소와 울산 서생의 풍경을 묘사한 작품들로 앞이 툭 트인 바다와 양지바른 너른 들판푸른 바다와 솔숲이 있는 천혜의 자연환경멀리 보이는 고리 원전과 송전탑을 동시에 담아내었다아름다운 자연 풍광과 위험하고 불안한 기운이 상존하며 붉은 색조로 뒤덮인 야만적인 풍경화에는 이주와 보상평범한 일상에서 핵 위험의 잠재적 경계에 머물기를 요구받는 삶의 역설균열되고 고장 나버린 현실 속에서 주민들이 느끼는 낯설고 이질적인 정서가 깃들어 있다.

 

Since moving to Seosaeng in Ulsan in 2010, the location of the Shin Kori Nuclear Power Plant, Jeong Chulkyo (1953- ) has been documenting the local scenery, concerned by nuclear power and its issues, and prompted by events such as the Fukushima nuclear disaster. He is a member of the Hack Mong (Delusions of Nuclear Power) artist movement, advocating for the exposure of the delusion of safe nuclear power, concealed behind its image as the most viable alternative energy source for society, and urging a halt to the operation and construction of nuclear power plants.

  Ilgwang Chilam Town House (2017)Seoseng, When the Pear Blossoms Bloom (2016), and Sweet Potato Field (2020), depict the scenery of Seosaeng and the Shin Kori Nuclear Power Plant, capturing the breathtaking natural environment, with the open sea stretching to the horizon, sun-kissed open fields and pine forests, along with distant views of the Kori Nuclear Power Plant and transmission towers. In these uncompromising paintings, the juxtaposition of the beautiful natural landscapes with the ominous atmosphere, drenched in red tones, conveys ideas of displacement and restitution, the paradox of ordinary, everyday life spent under the constant threat of potential nuclear hazard, and reflects the unfamiliar and alien emotions experienced by residents within a fractured and malfunctioning reality.