본문내용 바로가기

자료실

《자연에 대한 공상적 시나리오》 작품 설명_#11. 주재환 Joo Jaehwan

부서명
부산광역시 현대미술관 학예연구실
전화번호
051-220-7400
작성자
전진이
작성일
2023-08-16
조회수
794
내용

#11. 주재환 Joo Jaehwan

 

주재환(1941- )은 한국 민중미술의 흐름에 중요한 족적을 남긴 현실과 발언’ 창립 동인이자 민족미술협의회의 주요 인사이다그는 시산문낙서를 작품에 도입할 뿐 아니라현대 소비사회에 넘쳐나는 폐품을 활용해 작업하며 재료비가 거의 들지 않는 예술을 한다다양한 질료를 넘나드는 작가에게서 재료는 물감을 만드는 이에서 물감을 팔아 생계를 유지하는 이나아가 작가 자신이 버린 물감 찌꺼기는 환경에 어떤 영향을 미치는지 등에 이르기까지 미술이 재료와 맺는 다양한 관계를 사유하게 하는 첫 번째 장치이다.

  〈아침 햇살(1998)은 지하 작업실에서 작업할 당시 장마에 캔버스는 썩고 남은 액자를 재활용해 만든 작품이다비닐 테이프를 붙여 만든 창문을 통해 들어오는 아침 햇살은 환경오염에 대한 경고이자 현대 문명에 대한 비판이기도 하다또 재활용 스티커가 부착된 채 버려진 액자와 지구본청진기주사기를 콜라주 해 병든 지구를 형상화한 작품 22세기는 없다?(2018)는 자연에 대한 일관된 무관심그리고 자연이 배제된 인간 중심의 환경 경제와 정치가 일상화된 현실을 풍자한다.

  오래전 신문 기사발췌한 텍스트버려진 사물들을 재조합해 제작된 멸종위기(2022)와 플라스틱 쿠데타(2023)는 자본주의 시장 논리 안에서 착취 대상으로 여겨진 자연이 이제는 인간 삶의 양식 전반을 변화시키는 대상이 됨으로써 인간과 자연 사이의 전복된 관계를 보여준다.

  〈계단을 내려오는 봄비(1987, 2018년 재제작)는 2018년 철을 소재로 재제작한 것으로마르셀 뒤샹(Marcel Duchamp, 1887-1968)의 계단을 내려오는 누드 2(1912)를 패러디해 계단 위에서 소변을 보고 있는 남성들의 모습을 형상화하고 있다아래 계단으로 내려갈수록 더 많은 소변을 뒤집어쓰는 모습은 기후위기시대 더욱 첨예화된 모습으로 여전히 계속되는 근대 계급사회의 억압 구조를 비판적으로 은유한다.

 

Joo Jaehwan (1941- ) is a founding member of Reality & Utterance, which made significant waves in the currents of Minjung Art, and was a key figure in the Folk Art Council. He incorporates poetry, essays, and graffiti into his works and creates art that utilizes waste materials abundant in modern consumer society, thus requiring minimal material costs. For the artist, materials serve as the first tool to prompt contemplation of the diverse relationships formed in art, ranging from the person who makes the materials to the person who sells the materials for a living, and even to how leftover materials discarded by the artist influence the environment.

  Morning Sunglow (1998) was created in an underground studio by upcycling leftover canvas and frames, decayed due to the monsoon season. The morning sunlight entering through a window made of adhesive tape is both a warning about environmental pollution and a criticism of modern civilization. Will There Be a 22nd Century? (2018) - an assemblage of a discarded globe, a stethoscope, and a syringe, arranged within an old frame tagged with a recycling sticker and representing a decaying Earth - symbolizes our consistent indifference towards nature and satirizes the reality that society has normalized, of nature excluded from environmental economics and politics.

  The works Crisis of Extinction (2022) and Plastic Coup d‘état (2023), created using old newspaper articles, extracted texts, and discarded objects, illustrate the reversed relationship between humans and nature, showing how nature, once exploited within the logic of capitalist markets, has become a subject that transforms all aspects of human life. 

  Spring Rain Descending a Staircase (1983, reproduction in 2018) is a reproduction of a piece originally created in 1986, remade using iron in 2018. It parodies Marcel Duchamp (1887-1968)‘s Nude Descending a Staircase No.2 (1912), a pivotal work in the history of modern art, and depicts a series of men urinating down a staircase. The further down the stairs one is, the more one is drenched in urine, which symbolically critiques the ongoing oppressive structure of modern hierarchical society, which has only intensified in the era of climate crisis.