#4. 피오나 배너 Fiona Banner
피오나 배너(1966- )는 드로잉, 조각, 퍼포먼스, 무빙 이미지 등 다양한 매체를 오가며 전통적인 누드화나 할리우드 전쟁 영화 등 대중문화를 통해 갈등이 신화화되는 과정에 주목하고, 이에 잠재된 인간의 원초적인 욕망과 폭력 관계를 다뤄왔다.
〈프리나야마 오르간〉(2021)은 동시대가 긴급하게 다뤄야 할 인간 갈등과 욕망, 소통의 실패, 그리고 인간과 자연의 파괴적인 관계를 이야기한다. 영상 속에는 타이푼(Typhoon)과 팔콘(Falcon)이라는 두 대의 군용 유인기가 등장한다. 황폐한 바닷가에서 마치 살아 있는 생명체처럼 부풀어 오르는 두 대의 풍선 전투기가 대치하는 장면은 또 다른 미래를 갈망하며 자연을 지배하고자 하는 인간 욕망과 자연을 문화적 소모품으로 이용하면서도 찬양하는 양면적인 태도를 암시한다. 두 전투기 조형이 펼치는 제의적 군무는 미국 자본과 결탁해 심각한 사회적, 환경적 재난들을 초래하는 군사주의와 군수산업에 대한 비판의식을 은유적으로 함축하고 있다.
Fiona Banner (1966- ) has focused on how conflict is mythologized through the classic, art-historical nude and popular culture, such as Hollywood war films, and addresses the primal desires and violent relationships thus revealed through various media, including drawing, sculpture, performance, and moving images.
Pranayama Organ (2021) speaks of human conflict, desire, failures of communication, and the destructive relationship between humanity and nature, all of which are urgent contemporary matters. In the video, two military decoy aircraft, named Typhoon and Falcon, appear. The scenes of the two inflatable fighters gradually rising up like living organisms and facing-off on a desolate beach imply the dual attitudes of human desire to dominate nature, both to exploit it as a cultural commodity and in admiration of it. The ritualized dance of the two decoy fighter planes implies a metaphorical critique of militarism and the munitions industry colluding with US capitalism, leading to serious social and environmental damage.