#1. 댄 퍼잡스키 Dan Perjovschi
댄 퍼잡스키(1961- )는 동시대에 벌어지는 정치, 사회, 경제적 이슈를 단순하면서도 친숙한 해학적 드로잉을 통해 표현하는 작가이다. 그는 1990년 동유럽에서 공산주의가 몰락한 후, 「Contrapunct」, 「Revista 22」 등 정치 저널에 작품을 기고하며 복잡한 국제 정세 변화를 지역 사람들과 공유하고 확장하는 적극적 역할을 해왔다. 그의 드로잉은 정보 전달 매개체이자 정치적 논평 매체로 기능하며, 사회적 예술의 가능성을 열어 보인다.
미술관 유리 벽면과 내부 난간을 활용해 그린 〈기후 드로잉 - 휴먼 네이처〉(2023)는 퍼잡스키가 기후 활동가, 단체들과 협업하며 2013년부터 계속해 온 프로젝트로, 기후변화와 관련된 동시대 의제들이 자본주의와 밀접한 관계를 맺으며 다뤄지는 방식을 탐구한다. 오늘날 기후위기 담론에 대한 비판적 읽기를 촉구하며 관객과 적극적으로 소통하고자 제작해 배포하는 〈기후 신문 - 휴먼 네이처〉(2023)에는 기후위기시대 예술은 어떻게 자본과 공모할 수 있고, 또 이에 비판적으로 대응할 수 있는지 예술과 자연, 자본 사이에 내포된 모순 관계가 담겨 있다.
Dan Perjovschi (1961- ) explores contemporary political, social, and economic issues through simple, witty and relatable drawings. After the collapse of communism in Eastern Europe in 1990, he actively engaged in describing and expanding the complex and changing international situation to local people by contributing his works to literary and political journals such as Contrapunct and Revista 22. His drawings are informative and offer political commentary, illustrating the true potential of art to be socially engaged.
Climate Drawings - Human Nature (2023), created using the glass walls and interior railings of the museum, is a project that Perjovschi has been working on since 2013 in collaboration with climate activists and organizations, exploring how contemporary agendas related to climate change are closely linked to contemporary capitalism. Alongside this project, he produces and distributes Climate Newspaper - Human Nature (2023), which encourages a critical reading of climate crisis discourse and aims to communicate actively with the audience. It raises questions about how art in the era of the climate crisis can collaborate with capital whilst plausibly attempting a critical response, exposing the inherent contradictions between art, nature, and capital.