본문내용 바로가기

자료실

《자연에 대한 공상적 시나리오》 작품 설명_#19. 알랜 세쿨라 Allan Sekula

부서명
학예연구실
전화번호
051-220-7400
작성자
전진이
작성일
2023-08-17
조회수
388
내용

#19. 알랜 세쿨라 Allan Sekula

 

알랜 세쿨라(1951-2013)는 미국의 사진가영화 제작자이론가이자 운동가이다그는 세계화의 흐름과 신자유주의적 자본주의 시스템의 본격화에 따라 극도로 추상화되는 해양계의 정치적사회적경제적환경적 공간의 모습을 탐색하며이를 사진 매체를 통해 재현하기 위한 방법론을 고민했다.

  〈바다의 복권(2006)은 일본을 출발하여 파나마를 거쳐 스페인에 종착하는 거대 선박의 항로를 쫓는 장편 다큐멘터리 영화 작품이다갈라시아 대서양 연안을 거쳐 바르셀로나 지중해 연안으로 이동하는 경로를 따라가며작가는 컨테이너 선박 화물 운송이 아웃소싱 생산과 세계 무역에 미치는 영향노동 형태의 질적 변화환경오염의 가해자와 피해자를 불분명하게 만듦으로써 책임 소재를 물을 수 없는 운송법 등 다국적 사회의 국제 정세 및 세계 금융각종 이해관계가 얽혀 있는 해양 자본주의 세계와 그 세계를 살아가는 사람들의 모습을 병치해 보여준다.

  한 편의 에세이와 열점의 사진 연작으로 구성된 검은 조류/바다로 유출된 증유(2002/2003)는 2002년 11월 스페인 북서부 갈라시아 해안에서 발생한 유조선 프레스티지호 침몰로 인한 역사상 최악의 기름 유출 사고 이후 제작된 작품이다그는 검은 기름으로 둘러싸여 돌이킬 수 없이 도륙된 해안 풍경계속해 침범해 들어오는 석유의 물성검은 조류를 걷어내고자 분투하는 지역 어민들과 자원봉사자들의 완수할 수 없는 노동 현장을 한데 모으며 자연이 가장 투쟁적이며 논쟁적인 전쟁터가 되어버린 현실을 초점화한다지역 주민과 자원봉사자들지역 자본가와 정치인의 행태를 대비시키는 사진들은 뉴스와 같은 저널리즘 사진이 담아내지 못하는 현실 세계의 복합성을 들춰냄으로써 자본의 낭만화가 은닉한 사실성을 구체화하는 비판적 리얼리즘의 기능을 수행한다.

  이 일련의 사진 작업에 덧붙인 그의 에세이 오페라를 위한 단상들(2003)에는 향후 30년간 이 바다에 머물러 있을 오페라적인” 침묵이 함축되어 있다.

 

Allan Sekula (1951-2013) is an American photographer, filmmaker, theorist, and activist. He explores the political, social, economic, and environmental spaces of the maritime ecosystem, which has become highly abstracted as a consequence of globalization and the advent of neoliberal capitalism, and contemplates how to represent this through the medium of photography.

  The Lottery of the Sea (2006) is a feature documentary film charting the course of a massive ship that departs from Japan, passes through Panama, and arrives in Spain. Exploring the route of the ship, Sekula portrays the international political landscape and global finances of multi-national society, juxtaposing the world of maritime capitalism, with its myriad interconnected interests, and the lives of people existing within that world, such as the impact of container shipping cargo transportation on outsourcing and global trade, the resulting qualitative changes in labor forms, environmental pollution, and the ambiguity in determining responsible parties, perpetrators and victims, which makes it difficult to hold the guilty accountable under transportation law.

  Black tide/Marea Negra (2002/2003), consisting of one written piece and a series of ten photographs, was created in response to one of the worst oil spill disasters in European history, which occurred in November 2002 off the coast of Galicia, northwestern Spain, and involved the sinking of the oil tanker Prestige. He captures the irreversible devastation of the coastline enveloped in black oil, the relentless invasion of petroleum, and the laborious struggles of local fishermen and volunteers in an unwinnable battle. The photographs highlight the reality of nature becoming the most combative and controversial of battlefields. They contrast the conduct of local capitalists and politicians with residents and volunteers, revealing the complexities of the real world, which photojournalism in the news fails to capture, and thus embodying a form of critical realism that exposes the hidden romanticization of capital.

  In his writings, Fragments for an Opera (2003), accompanying this series of photographic works, he laments that an“operatic”silence will hang over the sea in this region for the next 30 years.