본문내용 바로가기

자료실

《자연에 대한 공상적 시나리오》 작품 설명_#18. 댄 피터만 Dan Peterman

부서명
학예연구실
전화번호
051-220-7400
작성자
전진이
작성일
2023-08-17
조회수
274
내용

#18. 댄 피터만 Dan Peterman

 

건축가이자 작가로 활동하는 댄 피터만(1960- )은 산업과 자연환경과 생태 사이의 순환 관계에 지속적인 관심을 가지고 건축 기반의 다양한 설치 작업을 보여주고 있다.

  〈유황 순환 프로젝트 2023 – 바람 지도(2023)는 시카고 현대미술관(MCA Chicago)에서 선보인 유황 순환 프로젝트(1994/2020)에 한국의 상황을 반영한 확장 버전이다최초 프로젝트에서 작가는 석탄 연소 및 가공 과정에서 발생하는 유황을 석고 벽체로 만드는 기술을 활용하여 당시 전시 장소였던 시카고 현대미술관이 개관할 새 건물에 1톤 정도의 탈황 석고 벽체를 설치했다또 그는 이산화황 1톤을 합법적으로 배출할 수 있는 배출권을 구입하여 유황 물질이 대기에 유입되는 것을 막고시카고 상품 거래소에서 발급한 유황 배출권 거래증명서를 석고 벽체와 함께 작품으로 전시했다산업생태학적 이윤오염 물질 거래시장의 혁신건축 재료 사이의 상호 연결성은 오염 물질 배출 자체를 새로운 시장 상품으로 전환하는 규제 시스템의 양면성을 지적한다.

  〈유황 순환 프로젝트 – 바람 지도는 한국전력공사가 운영하는 화력발전소에서 배출되는 폐기물이 탈황 처리 기술을 거쳐 생산되는 건축 재료인 탈황 석고보드를 사용하여 지층 아래에서 채굴된 자원이 오염 물질로 방출되어 대기에 미치는 환경적 영향과 기류를 타고 확산순환되는 유기적인 과정을 시각화한다바다를 유영하는 물고기처럼 보이는 추상적인 조형물들은 탈황 석고보드를 최소한으로 가공해 제작한 것으로전시장 전체 공간을 대기층으로 간주하며 2018년 6월 15일 부산현대미술관 개관일 당시 바람의 움직임을 재현한다그의 작품은 오염 물질이 탈황 석고보드로 압축되었기 때문에 오염 배출량은 “0”이 된다는 오염 배출권 거래제 논리에도 불구하고왜 대기 오염은 계속해서 악화될 뿐인가를 질문한다피터만의 프로젝트는 화석 연료의 사용과 세계 상품시장최신 가치 평가산업 폐기물 순환의 기류 변화 등 동시대 기후위기와 암묵적으로 연결된 여러 포괄적인 문제들을 시사한다.

 

Dan Peterman (1960- ), architect and artist, creates various architectural installation works exploring the cyclical relationship between industry and nature, environment and ecology.

  Sulfur Cycle Project 2023 - Wind Map (2023), is an adapted and expanded version of the original Sulfur Cycle project (1994/2020), realized at the Museum of Contemporary Art Chicago (MCA Chicago) to reflect the current situation in Korea. In the original project, approximately one ton of sulfur generated by the burning of coal was captured and processed to create gypsum wallboards, which the artist installed in a new building that MCA Chicago was opening at the time. Additionally, he purchased a one-ton SO2 sulfur emission right, which was then allowed to expire, thus preventing the sulfur from being released into the atmosphere, and exhibited the certificate confirming the sulfur transaction, authorized by the Chicago Board of Trade, alongside the gypsum wallboards as part of the artwork. The work draws attention to the interconnectedness of industry, ecological interests, innovations in pollution trading markets and construction materials, and the duality of regulatory systems that allow the transformation of pollution emissions themselves into new market commodities.

  Sulfur Cycle Project 2023 - Wind Map visualizes the environmental impact of the organic process of mining resources from underground and releasing pollutants into the atmosphere to be circulated by air currents, using the construction material of flue gas desulfurization (FGD) gypsum boards, produced through the treatment of waste from thermal power plants operated by the Korea Electric Power Corporation (KEPCO). The abstract sculptures, resembling fish swimming in the sea, utilize minimally processed FGD gypsum boards, within the entire exhibition space, which represents the Earth’s atmosphere, and reproducing the patterns of wind movements on the opening day of Museum of Contemporary Art Busan on June 15, 2018. Despite the logic of a tradable permit system that reduces pollution emissions to “0” because the pollutants are captured and compressed within the FGD gypsum boards, Peterman‘s work questions why atmospheric pollution continues to worsen. While his project does not directly reference carbon emissions or climate change, it tackles various key issues implicitly connected with the contemporary climate crisis, such as use of fossil fuels, global commodities markets, current modes of value evaluation, and changes in the material circulation of industrial waste.