본문내용 바로가기

자료실

《자연에 대한 공상적 시나리오》 작품 설명_#13. 무넴 와시프 Munem Wasif

부서명
학예연구실
전화번호
051-220-7400
작성자
전진이
작성일
2023-08-17
조회수
272
내용

#13. 무넴 와시프 Munem Wasif

 

무넴 와시프(1983- )는 식량 주권노동 착취국경 분쟁과 이주 등 세계화라는 국제사회 정세를 둘러싼 복잡한 문제들과 모순을 함축적인 이미지로 시각화한다.

  〈기계 물질(2017)은 인간 노동이 기계로 대체된 풍경을 담아내며 과거 식민지 시대에서부터 신자유주의 시대를 거쳐 온 벵골 황마 산업의 몰락과 노동 착취이에 얽힌 애달픈 일화들을 상기시키는 영상 설치 작품이다버려진 황마 공장의 멈춰버린 기계들과 움직이지 않는 사람을 비추는 영상새가 지저귀는 소리와 물방울이 떨어지는 소리적막하고 황폐해진 공간으로 들어오는 빛은 빛바랜 과거 산업 발전 시대의 기억을 소환하며 후기식민시대 방글라데시 경제의 유약성을 드러낸다영국은 모슬린 면화를 생산하는 목화 아종이 완전히 멸종할 정도로 방글라데시 섬유 제조업을 무너뜨렸고이는 여전히 계속되는 식민주의의 폭력성을 보여준다.

  〈씨앗은 우리를 자유롭게 할 것이다 Ⅱ〉(2017-2019)는 수백 년을 뛰어넘는 역사를 함축하고 있는 작품으로작가는 곡물을 이름정신을 가진 인류의 반려종으로 보고생태에 대한 사랑(eco-sophical)에 근간을 둔 토착 농업 방식을 재창조하려 시도한다그는 1944년 영국군의 곡물 사재기로 인한 벵골 기근을 비롯하여 곡물의 지역 문화사와 생태식민주의의 변천사를 조사해 왔다청사진에 나타난 곡물 경계선의 추상적인 형상은 생계를 위한 농업에서 황마와 같은 상품 작물 재배로 강제 전환되며 생태 자원이 재배치되는 서구 중심 플랜테이션 농업 풍경을 함축한다또 연약한 경계선을 이루는 씨앗의 배열 형태는 자연이 식민주의적 착취와 폭력에 의한 파괴에 얼마나 취약한지를 보여주며분열을 초래하는 정치적 국경의 지속성을 상기시킨다함께 병치한 아카이브 자료와 사진은 곡물 은행이자 비영리 연구소인 UBINIG에서 수집해 온 정치적 참여와 투쟁의 역사와 관련된 기록과 문서들이다.

 

Munem Wasif (1983- ) visualizes the many complex issues and contradictions surrounding the social dynamics of globalization, such as food sovereignty, labor exploitation, border disputes, and migration, through symbolic imagery.

  Machine Matter (2017) is a video installation artwork capturing landscapes in which human labor has been replaced by machines, recalling the decline and labor exploitation of the Bengal jute industry, and poignant interrelated stories, from the period of British colonialism into the era of neoliberalism. The video portrays still machines and people within abandoned jute factories, the sound of chirping birds and dripping water, and light penetrating into silent and desolate spaces, evoking faded memories of the era of industrial development and vividly exposing the vulnerability of the economy in Bangladesh during the late colonial era. The British completely decimated the textile industry in Bangladesh, to the point of complete extinction of cotton subspecies for producing muslin, demonstrating the enduring violence of colonialism.

  Seeds Shall Set Us Free II (2017-2019) encapsulates a history spanning hundreds of years. Wasif views grains as companion species to humanity, having names, deities, and spirits, and seeks to reimagine an indigenous “eco-sophical” mode of agriculture. He has researched the cultural history of grain crops and the history of ecological colonialism, including the 1944 Bengal famine caused by the requisitioning of grain by British troops.

  The abstract grain forms depicted in the cyanotypes symbolize Western-centric plantation landscapes where ecological resources were rearranged due to the forced transition from subsistence agriculture to commercial crop cultivation, such as jute. Furthermore, the arrangement of seeds in fragile formations showcases the vulnerability of nature to colonial exploitation and violence, reminding us of the persistence of political borders that lead to division. The archive materials and photographs presented alongside the prints shed light on a history of political participation and struggle, and were collected by grain bank and research institute, UBINIG.